He treballat a 4 escoles infantils diferents, i a totes he de dir que les jornades es diferencien de molt poc. No deixen de ser infants de 0 a 3 anys, amb les mateixes necessitats bàsiques i on els centres infantils es basen en el mateix currículum. Així, doncs, el poc que es pot diferenciar són les activitats, més o menys dirigides, i la durada d'algunes rutines, però, bàsicament, l'horari és el mateix. Es resumiria en:
- Assamblea
- Esmorzar
- Higiene
- Activitat
- Pati
- Higiene
- Dinar
- Activitat lliure / Descans
- Sortida
Bàsicament, aquest ha estat l'horari de tots els centres on he estat.
Una altra cosa és la disposició de l'espai. Hi ha centres que volen aprofitar fins el darrer racó del seu centre. No ho trobo lògic, ja que els infants tenen unes necessitats d'il·luminació, acondicionament, aire, espai i seguretat que no qualque habitació les pot donar. També he vist molts de canviadors a mode d'habitació amb vidre, que és actualment com l'escola infantil en la què estic treballant. Doncs bé, en l'escola infantil on estava treballant abans els canviadors eren simplement uns mobles a mode d'armari amb una banyera a sobre, sense vidre, ni pared ni res, podies parlar amb els infants, eres a la mateixa aula, no hi havia separacions. Trobo que aquest és el millor model de canviador, no hi ha necessitat d'una separació a mode d'habitació per al canviador.
Per una altra banda, els espais destinats a altres rutines, tipo psicomotricitat i el menjador, han de tenir un espai que només sigui per a això. Trobo que és important tenir espais fixos, que els infants identifiquin l'aula de psicomotricitat amb el moment de llevarse les sabates i posar-se els calcetins, el menjador amb el moment de rentar-se les mans, estar assaguts i tranquils i menjar, així com el pati el moment de cridar i còrrer, com si tornèssim bojos. És important que cada lloc tingui la seva finalitat i la seva identificació i que no es confonin, i, baix la meva opinió, sobretot en edats on es poden confondre tant.
Per a acabar, he de dir que jo vaig ser una de les educadores que va "obrir" l'escola infantil del Molinar, a Palma. Hi vaig entrar quan encara hi havia tuberia a fóra del terra. Estava molt emocionada, ja que m'havien escollit a mi per a treballar-hi. El que no em va agradar és que essent una escola nova, tenia errors d'escola vella, com els poms baixos (jo tenia un infant amb síndrome de down que un dia quasi se me va escapar al carrer) o portes sense protector pels dits. I em digueren els constructors que els arquitectes no demanen opinió a la gent que hi treballa... Com pot un arquitecte saber quines necessitats tenen els infants si no ha treballat mai amb 20 infants a la vegada i no sap que pot ser més còmode? Aquest va ser el meu gran dubte d'aquell any.
No hay comentarios:
Publicar un comentario